tisdag 24 mars 2015

Cracked glass with new stamps

Bland nyheterna från Reprint finns dessa fluffiga hjärtan, som jag använt med en teknik som kallas "cracked glass". Jag har stämplat på en bit vit cardstock, och sedan täckt hela ytan med en genomskinlig stämpeldyna, jag använde Versamark. Sen hällde jag över UTEE (Ultra Thick Emobssing Enamel) och hällde av det som inte fastnade och värmde hela ytan med en embossingfön. När det svalnat lite lade jag på ytterligare ett lager UTEE.

These fluffy heart stamps from Reprint are brand new, and I used them on this card for a technique called "cracked glass". I stamped on a piece of white cardstock, covered the whole surface with clear embossing ink (I used Versamark). Then I covered it with UTEE (Ultra Thick Embossing Enamel)  and melted the powder using a heat gun. I repeated with another layer as soon as it cooled off.


Om det känns lite tunt så kan man behöva ta ett lager UTEE till, det ska kännas riktigt stadigt. När det har svalnat helt så bryter man (ganska hårdhänt) tills man får sprickor som påminner om krossat glas.

If it still feels a little thin, go ahead and add yet another layer of UTEE. When it cools completely, start bending the paper so it creates these cracks that look like broken glass.


Om man vill så kan man fylla på med en en brun stämpeldyna i sprickorna för att framhäva dem mer, men jag tycker inte att det behövs.

You can enhance the cracks by going over them with brown ink, but I really don't think it's necessary.


Här är några andra av Reprints nya stämplar, grässtrån och en rund bakgrundsstämpel med text. Även det mönstrade bakgrundspappret på båda korten är från den nya kollektionen.

On this card I used another couple of new stamps from Reprint, the grass and a background stamp with text. Also, the patterned papers on both cards are from the new collection.


Love,
Ulrika

Inga kommentarer: